La Fontaine Makelaardij
  • Kan ik jullie kantoor bezoeken om te bespreken welke woonruimte ik zoek?

    Jammer genoeg is dat niet mogelijk. Wij ontvangen klanten alleen op afspraak, bijvoorbeeld voor ondertekening huurovereenkomst. Via E mail of telefoon verloopt communicatie aanvankelijk het beste.

  • Hoe kan ik reageren op een woning op de website?

    Wij vragen je alvast wat informatie over jezelf te geven via E mail. Wie ben je, werk je of studeer je, wie verhuist er mee, heb je huisdieren en per wanneer wil je huren. Als dit matcht met de woning dan sturen we een inschrijfformulier dat je per E mail kunt versturen. Dat bespaart zowel jou als ons een hoop tijd. Zodoende kunnen wij de inschrijving ook vooraf gratis houden.

  • Wat is het verschil tussen inschrijving en zoekopdracht/aanhuurbemiddeling?

    Indien je wilt reageren op een woning die wij op onze website hebben gepubliceerd, dan dien je een inschrijfformulier in te vullen. Zodoende kunnen wij bekijken of de woning overeenkomst met je wensen. Ook kunnen we vooraf bekijken of je voldoet aan de criteria die een verhuurder aan de huurder stelt. Indien je uiteindelijk deze woning gaat huren, dán pas ben je registratiekosten verschuldigd van € 30,25 inclusief 21% BTW.


    Een zoekopdracht kun je geven indien je graag wilt dat wij een stapje verder gaan en buiten ons eigen gepubliceerde aanbod voor je gaan zoeken. Een zoekopdracht komen wij altijd schriftelijk overeen na uitgebreide communicatie over je wensen. Het tarief voor een zoekopdracht is 1 maand bruto huur exclusief 21% BTW. Voor deze service informeren wij je vooraf over alle voorwaarden zodat je precies weet wanneer je kosten betaalt. 

    In het geval van een succesvolle zoekopdracht/aanhuurbemiddeling behartigen wij jouw belangen als huurder, doen de onderhandelingen voor je, controleren het contract en ondersteunen jou bij de oplevering. Bovendien helpen we je met praktische adviezen over alles dat je nieuwe woonplek met zich meebrengt, zoals overschrijven contracten GWE, Gemeentelijke zaken, parkeermogelijkheden etc.

    Voor bedrijven en Relocation bureau’s zijn andere opties van toepassing.


  • Werken jullie ook samen met andere makelaars?

    Ja, wij werken over en weer met een aantal collega makelaars samen. Zodoende kunnen wij ook uit ander aanbod een selectie maken en jouw belangen als huurder behartigen, terwijl de collega de belangen van verhuurder behartigt. Voorwaarde is uiteraard dat jij ons een schriftelijke opdracht daartoe hebt gegeven. 

  • Hoe regel ik een bezichtiging?

    Voor een bezichtiging mail je ons het ingevulde  inschrijfformulier. We maken vervolgens een afspraak ter plekke en geven je alle informatie die nodig is. 

  • Moet ik me inschrijven / is inschrijving gratis?

    Wij willen graag dat potentiële kandidaten zich inschrijven zodat we kennis kunnen nemen van je wensen en je objecten kunnen aanbieden die op je wensen en omstandigheden aansluiten. Dit spaart jou en ons een hoop tijd. We kunnen je dan beter begeleiden en je helpen om een goede verhouding te vinden tussen prijs en kwaliteit. Er zijn vooraf geen kosten verbonden aan inschrijving.

  • Kan ik een huurovereenkomst krijgen in de Engelse taal?

    Wij maken een huurovereenkomst die gebaseerd is op het model van de ROZ (Raad voor Onroerende Zaken). Indien huurder het wenst zorgen wij optioneel voor een 1 op 1 Engelse vertaling. De Nederlandse versie dient te worden getekend door beide partijen.

  • Welke documenten hebben jullie nodig indien ik een woning wil huren?

    Voor het afsluiten van een huurovereenkomst dien jij je te legitimeren. 

    Voor studenten hebben wij een studentenkaart of een toelatingsbrief van de onderwijsinstelling nodig. Verder verzoeken wij je ouders een borgstelling te laten ondertekenen; dit formulier verstrekken wij aan je.

    Voor werkende mensen hebben wij een werkgeversverklaring nodig met een kopie laatste loonstrook, indien mogelijk.

    Voor zelfstandigen hebben wij een uittreksel KvK en een accountantsverklaring nodig.


  • Wanneer moet ik de borg, courtage en huur betalen?

    Wij sturen je een betalingsoverzicht met duidelijk aangegeven wanneer de bedragen betaald dienen te zijn. Normaal gesproken is dat voor de sleuteloverdracht. Borg dient meestal kort na ondertekening huurovereenkomst te worden voldaan.

  • Welk bedrag moet ik betalen voor gas, water en elektriciteit?

    Dit hangt af van de grootte van de woning, de isolatie en jouw persoonlijke energieconsumptie. De leverancier zal een voorschot per maand in rekening brengen en maakt 1 x per jaar een totale afrekening. Ze proberen het voorschot zo redelijk mogelijk te maken en passen dit 1 x per jaar aan indien het te veel of te weinig blijkt. In sommige gevallen betaal je deze kosten aan de verhuurder in de vorm van een vast bedrag of verrekenbaar voorschot. Vraag jouw contact persoon om meer informatie. 

  • Helpen jullie mij om een contract met de energie leverancier aan te vragen?

    Ja, daar helpen we je bij indien je ons expliciet opdracht geeft. Je moet een Europees IBAN nummer hebben. Het is niet verplicht maar wel handig om een Nederlandse bankrekening te hebben.

  • Helpen jullie mij om een contract met een Internet en kabel TV provider aan te vragen?

    Ja, daar helpen we je bij indien je ons expliciet opdracht geeft. Om dit aan te vragen heb je een Europees IBAN nummer nodig.

  • Wat betekent all-in huur?

    All-in huur betekent dat alle kosten inclusief zijn. Behalve gas, water en elektriciteit zijn ook de servicekosten, Internet en kabel TV inclusief. 

  • Wat zijn service kosten?

    Servicekosten zijn kosten die in rekening gebracht worden bij huurder voor extra service, zoals het gebruik en servicecontract liftinstallatie, schoonmaak en energiekosten algemene ruimtes, ramen wassen, beheerskosten gebouw, servicecontracten voor installaties en verwarming, etc.

    In sommige gevallen heeft een gebouw een gezamenlijk verwarmingssysteem. In de servicekosten zal dan een aandeel voor verwarming inbegrepen zitten, al dan niet met jaarlijkse nacalculatie. Dit zal afhangen van de infrastructuur van het gebouw en de mogelijkheid individuele consumptie te berekenen. 


  • Wat is bruto huur?

    In het geval de huurder zijn eigen GWE betaalt, is bruto huur: de huur, servicekosten en eventuele parking. In het geval de kosten voor GWE zijn inbegrepen in de totale huur, dan vallen deze kosten ook onder de bruto huur. 

  • Wat is het verschil tussen gemeubileerd en gestoffeerd?

    Gemeubileerd betekent dat alle meubels en inventaris aanwezig zijn. Je hoeft dan alleen je kleding en andere persoonlijke zaken mee te nemen. 

    Gestoffeerd betekent dat vloeren aanwezig zijn (tapijt, tegels, houten vloer, laminaat) en meestal ook plafondlampen en gordijnen.

    In beide gevallen is een keuken en badkamer aanwezig, zoals in de beschrijving van de woning is aangegeven.


  • Zijn gemeente belastingen inbegrepen in de huurprijs?

    Nee, dit is niet inbegrepen. Deze belasting wordt door het Waterschap geheven voor waterschapsheffing en door de gemeente voor afvalstoffenheffing en rioolrecht. Zowel de eigenaar als gebruiker van de woning krijgt een factuur. De eigenaar heeft geen invloed op de belastingregelingen van de Nederlandse overheid. Mensen met een laag inkomen kunnen bezwaar maken tegen deze belasting binnen een paar weken na verzending van deze beschikking. Voor meer informatie kun je terecht bij de gemeente, BSGW.nl en bij het Waterschap.

  • Wat doe ik met mijn afval?

    In vele gemeentes dient het afval te worden gerecycled. In Maastricht zijn ca. 60 milieuperrons waar je het gescheiden afval gratis kunt wegbrengen: papier, karton, glas, plastic, blik en tetra/drink pakken. Het restafval moet in speciale rood/witte afvalzakken worden aangeboden. Deze zakken zijn te koop bij o.a. supermarkten in Maastricht. Het restafval wordt wekelijks of 2 wekelijks opgehaald. Vraag de gemeente om een afvalkalender. In omliggende gemeentes kan een ander afvalbeleid van toepassing zijn. 

  • Hoe weet ik of een woning ook door studenten gehuurd kan worden?

    Dit hangt af van de individuele eigenaar en van de vergunning. Sommige eengezinswoningen zijn geschikt om door meerdere studenten te worden bewoond, maar de eigenaar wil niet aan 3 of 4 studenten verhuren om verschillende redenen. Daarbij komt dat de gemeente het niet zonder meer toestaat dat een woning door meerdere mensen die geen gezin vormen gedeeld wordt.  

  • Wat is een check in rapport / inspectierapport?

    Bij de oplevering van de woning maken wij een inspectierapport op inzake de toestand van de woning. Alle sporen van gebruik, mate van schoonmaak, schade en slijtage worden genoteerd en gefotografeerd. De huurder en eigenaar tekenen dit rapport over de toestand van de woning. Aan het einde van de huurtermijn dient de woning in dezelfde staat te worden teruggegeven. De huurder moet de eventuele aanvullende schoonmaak en reparaties vergoeden.

  • Mag ik de eindschoonmaak zelf doen?

    Ja, dat mag in de meeste woningen. Een grondige eindschoonmaak is vereist alvorens de woning aan de volgende huurder kan worden doorgegeven. Afhankelijk van de grootte en de tijd die je er hebt gewoond kan de grondige eindschoonmaak wel een dag werk zijn. In het algemeen hebben wij de ervaring dat vertrekkend huurders een heleboel te doen hebben in korte tijd. De eindschoonmaak is vaak niet hun prioriteit. De meeste huurders zijn blij indien de eigenaar de eindschoonmaak regelt die wordt vergoed door de huurder.  

  • Wie doet het beheer van de woning?

    De meeste eigenaren doen hun beheer zelf. In het geval dat andere partijen een woning beheren zul je daarover worden ingelicht. In het geval van een probleem dient de huurder zelf rechtstreeks contact op te nemen met de eigenaar of beheerder. La Fontaine Makelaardij kan alleen een opdracht tot reparatie of service uitvoeren indien het beheer is uitgegeven aan la Fontaine Makelaardij.

  • Welke verzekering heb ik nodig?

    Wij adviseren iedereen een WA verzekering te nemen en een inboedelverzekering in het geval van een gestoffeerde verhuur. De eigenaar heeft het pand verzekerd middels een opstal verzekering en indien gemeubileerd een inventarisverzekering.


  • Hoe en wanneer wordt de borg terugbetaald?

    Je borg wordt door de verhuurder/eigenaar via de bank terugbetaald op de wijze zoals in de huurovereenkomst is overeengekomen. Het bedrag zal terugbetaald worden nadat je de woning hebt verlaten en na inspectie. De hoogte van het bedrag hangt af van de vraag of er zaken te verrekenen zijn zoals o.a. schoonmaak of schade. Wij houden zelf geen borg in beheer. 

  • Kunnen jullie mij helpen als ik een meningsverschil krijg met de eigenaar?


    In zeldzame gevallen is een meningsverschil tussen huurder en eigenaar aan de orde. In dat geval zullen wij proberen te bemiddelen zodat partijen overeenstemming kunnen bereiken.

  • Waar vind ik het document Wet Goed Verhuurderschap?

    Dit document kun je via E mail aan ons opvragen. 

La Fontaine Makelaardij
  • Kan ik jullie kantoor bezoeken om te bespreken welke woonruimte ik zoek?

    Jammer genoeg is dat niet mogelijk. Wij ontvangen klanten alleen op afspraak, bijvoorbeeld voor ondertekening huurovereenkomst. Via E mail of telefoon verloopt communicatie aanvankelijk het beste.

  • Hoe kan ik reageren op een woning op de website?

    Wij vragen je alvast wat informatie over jezelf te geven via E mail. Wie ben je, werk je of studeer je, wie verhuist er mee, heb je huisdieren en per wanneer wil je huren. Als dit matcht met de woning dan sturen we een inschrijfformulier dat je per E mail kunt versturen. Dat bespaart zowel jou als ons een hoop tijd. Zodoende kunnen wij de inschrijving ook vooraf gratis houden.

  • Wat is het verschil tussen inschrijving en zoekopdracht/aanhuurbemiddeling?

    Indien je wilt reageren op een woning die wij op onze website hebben gepubliceerd, dan dien je een inschrijfformulier in te vullen. Zodoende kunnen wij bekijken of de woning overeenkomst met je wensen. Ook kunnen we vooraf bekijken of je voldoet aan de criteria die een verhuurder aan de huurder stelt. Indien je uiteindelijk deze woning gaat huren, dán pas ben je registratiekosten verschuldigd van € 30,25 inclusief 21% BTW.


    Een zoekopdracht kun je geven indien je graag wilt dat wij een stapje verder gaan en buiten ons eigen gepubliceerde aanbod voor je gaan zoeken. Een zoekopdracht komen wij altijd schriftelijk overeen na uitgebreide communicatie over je wensen. Het tarief voor een zoekopdracht is 1 maand bruto huur exclusief 21% BTW. Voor deze service informeren wij je vooraf over alle voorwaarden zodat je precies weet wanneer je kosten betaalt. 

    In het geval van een succesvolle zoekopdracht/aanhuurbemiddeling behartigen wij jouw belangen als huurder, doen de onderhandelingen voor je, controleren het contract en ondersteunen jou bij de oplevering. Bovendien helpen we je met praktische adviezen over alles dat je nieuwe woonplek met zich meebrengt, zoals overschrijven contracten GWE, Gemeentelijke zaken, parkeermogelijkheden etc.

    Voor bedrijven en Relocation bureau’s zijn andere opties van toepassing.


  • Werken jullie ook samen met andere makelaars?

    Ja, wij werken over en weer met een aantal collega makelaars samen. Zodoende kunnen wij ook uit ander aanbod een selectie maken en jouw belangen als huurder behartigen, terwijl de collega de belangen van verhuurder behartigt. Voorwaarde is uiteraard dat jij ons een schriftelijke opdracht daartoe hebt gegeven. 

  • Hoe regel ik een bezichtiging?

    Voor een bezichtiging mail je ons het ingevulde  inschrijfformulier. We maken vervolgens een afspraak ter plekke en geven je alle informatie die nodig is. 

  • Moet ik me inschrijven / is inschrijving gratis?

    Wij willen graag dat potentiële kandidaten zich inschrijven zodat we kennis kunnen nemen van je wensen en je objecten kunnen aanbieden die op je wensen en omstandigheden aansluiten. Dit spaart jou en ons een hoop tijd. We kunnen je dan beter begeleiden en je helpen om een goede verhouding te vinden tussen prijs en kwaliteit. Er zijn vooraf geen kosten verbonden aan inschrijving.

  • Kan ik een huurovereenkomst krijgen in de Engelse taal?

    Wij maken een huurovereenkomst die gebaseerd is op het model van de ROZ (Raad voor Onroerende Zaken). Indien huurder het wenst zorgen wij optioneel voor een 1 op 1 Engelse vertaling. De Nederlandse versie dient te worden getekend door beide partijen.

  • Welke documenten hebben jullie nodig indien ik een woning wil huren?

    Voor het afsluiten van een huurovereenkomst dien jij je te legitimeren. 

    Voor studenten hebben wij een studentenkaart of een toelatingsbrief van de onderwijsinstelling nodig. Verder verzoeken wij je ouders een borgstelling te laten ondertekenen; dit formulier verstrekken wij aan je.

    Voor werkende mensen hebben wij een werkgeversverklaring nodig met een kopie laatste loonstrook, indien mogelijk.

    Voor zelfstandigen hebben wij een uittreksel KvK en een accountantsverklaring nodig.


  • Wanneer moet ik de borg, courtage en huur betalen?

    Wij sturen je een betalingsoverzicht met duidelijk aangegeven wanneer de bedragen betaald dienen te zijn. Normaal gesproken is dat voor de sleuteloverdracht. Borg dient meestal kort na ondertekening huurovereenkomst te worden voldaan.

  • Welk bedrag moet ik betalen voor gas, water en elektriciteit?

    Dit hangt af van de grootte van de woning, de isolatie en jouw persoonlijke energieconsumptie. De leverancier zal een voorschot per maand in rekening brengen en maakt 1 x per jaar een totale afrekening. Ze proberen het voorschot zo redelijk mogelijk te maken en passen dit 1 x per jaar aan indien het te veel of te weinig blijkt. In sommige gevallen betaal je deze kosten aan de verhuurder in de vorm van een vast bedrag of verrekenbaar voorschot. Vraag jouw contact persoon om meer informatie. 

  • Helpen jullie mij om een contract met de energie leverancier aan te vragen?

    Ja, daar helpen we je bij indien je ons expliciet opdracht geeft. Je moet een Europees IBAN nummer hebben. Het is niet verplicht maar wel handig om een Nederlandse bankrekening te hebben.

  • Helpen jullie mij om een contract met een Internet en kabel TV provider aan te vragen?

    Ja, daar helpen we je bij indien je ons expliciet opdracht geeft. Om dit aan te vragen heb je een Europees IBAN nummer nodig.

  • Wat betekent all-in huur?

    All-in huur betekent dat alle kosten inclusief zijn. Behalve gas, water en elektriciteit zijn ook de servicekosten, Internet en kabel TV inclusief. 

  • Wat zijn service kosten?

    Servicekosten zijn kosten die in rekening gebracht worden bij huurder voor extra service, zoals het gebruik en servicecontract liftinstallatie, schoonmaak en energiekosten algemene ruimtes, ramen wassen, beheerskosten gebouw, servicecontracten voor installaties en verwarming, etc.

    In sommige gevallen heeft een gebouw een gezamenlijk verwarmingssysteem. In de servicekosten zal dan een aandeel voor verwarming inbegrepen zitten, al dan niet met jaarlijkse nacalculatie. Dit zal afhangen van de infrastructuur van het gebouw en de mogelijkheid individuele consumptie te berekenen. 


  • Wat is bruto huur?

    In het geval de huurder zijn eigen GWE betaalt, is bruto huur: de huur, servicekosten en eventuele parking. In het geval de kosten voor GWE zijn inbegrepen in de totale huur, dan vallen deze kosten ook onder de bruto huur. 

  • Wat is het verschil tussen gemeubileerd en gestoffeerd?

    Gemeubileerd betekent dat alle meubels en inventaris aanwezig zijn. Je hoeft dan alleen je kleding en andere persoonlijke zaken mee te nemen. 

    Gestoffeerd betekent dat vloeren aanwezig zijn (tapijt, tegels, houten vloer, laminaat) en meestal ook plafondlampen en gordijnen.

    In beide gevallen is een keuken en badkamer aanwezig, zoals in de beschrijving van de woning is aangegeven.


  • Zijn gemeente belastingen inbegrepen in de huurprijs?

    Nee, dit is niet inbegrepen. Deze belasting wordt door het Waterschap geheven voor waterschapsheffing en door de gemeente voor afvalstoffenheffing en rioolrecht. Zowel de eigenaar als gebruiker van de woning krijgt een factuur. De eigenaar heeft geen invloed op de belastingregelingen van de Nederlandse overheid. Mensen met een laag inkomen kunnen bezwaar maken tegen deze belasting binnen een paar weken na verzending van deze beschikking. Voor meer informatie kun je terecht bij de gemeente, BSGW.nl en bij het Waterschap.

  • Wat doe ik met mijn afval?

    In vele gemeentes dient het afval te worden gerecycled. In Maastricht zijn ca. 60 milieuperrons waar je het gescheiden afval gratis kunt wegbrengen: papier, karton, glas, plastic, blik en tetra/drink pakken. Het restafval moet in speciale rood/witte afvalzakken worden aangeboden. Deze zakken zijn te koop bij o.a. supermarkten in Maastricht. Het restafval wordt wekelijks of 2 wekelijks opgehaald. Vraag de gemeente om een afvalkalender. In omliggende gemeentes kan een ander afvalbeleid van toepassing zijn. 

  • Hoe weet ik of een woning ook door studenten gehuurd kan worden?

    Dit hangt af van de individuele eigenaar en van de vergunning. Sommige eengezinswoningen zijn geschikt om door meerdere studenten te worden bewoond, maar de eigenaar wil niet aan 3 of 4 studenten verhuren om verschillende redenen. Daarbij komt dat de gemeente het niet zonder meer toestaat dat een woning door meerdere mensen die geen gezin vormen gedeeld wordt.  

  • Wat is een check in rapport / inspectierapport?

    Bij de oplevering van de woning maken wij een inspectierapport op inzake de toestand van de woning. Alle sporen van gebruik, mate van schoonmaak, schade en slijtage worden genoteerd en gefotografeerd. De huurder en eigenaar tekenen dit rapport over de toestand van de woning. Aan het einde van de huurtermijn dient de woning in dezelfde staat te worden teruggegeven. De huurder moet de eventuele aanvullende schoonmaak en reparaties vergoeden.

  • Mag ik de eindschoonmaak zelf doen?

    Ja, dat mag in de meeste woningen. Een grondige eindschoonmaak is vereist alvorens de woning aan de volgende huurder kan worden doorgegeven. Afhankelijk van de grootte en de tijd die je er hebt gewoond kan de grondige eindschoonmaak wel een dag werk zijn. In het algemeen hebben wij de ervaring dat vertrekkend huurders een heleboel te doen hebben in korte tijd. De eindschoonmaak is vaak niet hun prioriteit. De meeste huurders zijn blij indien de eigenaar de eindschoonmaak regelt die wordt vergoed door de huurder.  

  • Wie doet het beheer van de woning?

    De meeste eigenaren doen hun beheer zelf. In het geval dat andere partijen een woning beheren zul je daarover worden ingelicht. In het geval van een probleem dient de huurder zelf rechtstreeks contact op te nemen met de eigenaar of beheerder. La Fontaine Makelaardij kan alleen een opdracht tot reparatie of service uitvoeren indien het beheer is uitgegeven aan la Fontaine Makelaardij.

  • Welke verzekering heb ik nodig?

    Wij adviseren iedereen een WA verzekering te nemen en een inboedelverzekering in het geval van een gestoffeerde verhuur. De eigenaar heeft het pand verzekerd middels een opstal verzekering en indien gemeubileerd een inventarisverzekering.


  • Hoe en wanneer wordt de borg terugbetaald?

    Je borg wordt door de verhuurder/eigenaar via de bank terugbetaald op de wijze zoals in de huurovereenkomst is overeengekomen. Het bedrag zal terugbetaald worden nadat je de woning hebt verlaten en na inspectie. De hoogte van het bedrag hangt af van de vraag of er zaken te verrekenen zijn zoals o.a. schoonmaak of schade. Wij houden zelf geen borg in beheer. 

  • Kunnen jullie mij helpen als ik een meningsverschil krijg met de eigenaar?


    In zeldzame gevallen is een meningsverschil tussen huurder en eigenaar aan de orde. In dat geval zullen wij proberen te bemiddelen zodat partijen overeenstemming kunnen bereiken.

Share by: